Friday 26 September 2014

The Argumentative Muslim : Sheikh Ahmed Hossien Deedat

Salam Rahmat 
Ya Sodiqi wa Sodiqati




Alhamdulillah hari ini kita masih lagi diberikan peluang olehNya untuk menikmati hidup ini. So marilah kita bersama-sama mengucapkan syukur Alhamdulillah terhadap Allah S.W.T yang masih lagi memberikan peluang kepada kita.

Mesti anda semua dah dapat agak apa topik yang ana ingin kongsikan pada entri kali ini. Yeappp, kali ini ana mahu berkongsi dengan anda sekalian tentang pendebat yang terulung dalam sejarah Islam iaitu Syeikh Ahmad Deedat.

Untuk pengetahuan anda semua. Ahmed Deedat dilahirkan di Surat, India pada 1 Julai 1918. Sejak kecil lagi beliau hidup dalam suasana kegawatan, keperitan, kemiskinan, tanpa pendidikan dan sebagainya yang akhirnya memaksa beliau untuk berhijrah ke negara lain. Tapi itu semua bukan penghalang baginya untuk meneruskan kehidupan.


"Siapa sangka anak kecil yang dulunya terpaksa hidup penuh dengan kesukaran namun kini berjaya membuatkan hampir seluruh dunia mengenalinya."

Selain berdebat, beliau juga telah menerbitkan beberapa buah buku yang sehingga kini dibaca oleh masyarakat. Antara bukunya yang paling menarik dan terkenal ialah " The Choice : Islam And Christianity ". Selain dari hafiz 30 juzuk Al-Quran, beliau juga telah menghafal kitab Bible untuk berdebat dengan pendeta-pendeta Kristian.


Jadi untuk mengenali lebih banyak lagi tentang Sheikh Ahmed Deedat, kami dari team Anak Muda Production telah membuatkan satu video kisah beliau. Ianya adalah The Argumentative Muslim : Sheikh Ahmed Deedat. Selamat menonton. :)




Akhirnya pada 8 Ogos 2005, beliau telah menghembuskan nafasnya yang terakhir di Veluram, Afrika Selatan setelah sekian lama bertarung dengan maut. Semoga jasa dan baktinya terhadap Islam akan dikenang sepanjang zaman dan akan diberikan ganjaran yang tinggi oleh Allah S.W.T. Amin. Al-Fatihah untuknya.

*Maaf untuk ketidaksempurnaan video ini, kerana ana masih lagi baru dalam mendalami dunia edit-mengedit video ni. Terima kasih kerana sudi menonton video yang tidak seberapa ni.  Assalamualaikun dan salam rahmat.

0 comments: