Saturday 20 September 2014

Remaja & Cinta

Assalamualaikum cinta,
Waalaikummussalam rindu  (pinjam ayat kawan)



Sebagai remaja, kita tidak akan terlepas daripada fitrah manusia iaitu menyukai satu sama lain. Memanglah tidak salah untuk bercinta, akan tetapi hakikatnya cara kita sendiri yang menentukan bercinta itu boleh atau haram.

Kita juga perlu tahu bahawa cinta itu sebenarnya ujian dari Allah. Allah nak uji kita, nak tahu macam mana kita mengawal benda tu. Oleh itu, jika kita ikut kata hati ianya boleh jadi macam-macam, akan tetapi jika kita berdoa dan berserah kepada Allah, InsyaAllah Dia akan menjaga kita agar tidak jatuh ke lembah fitnah.

Jadi ana memberikan contoh tiga situasi orang yang bercinta ini. Bolehlah anda menilai semuanya yang manakah yang terbaik untuk kita ikuti.


Situasi pertama : Typical Student
Terdapat dua org pelajar sekolah menengah sedang berdating ..
Boy : Will you marry me ?
Girl: Oh sure .. But U kita kan sekolah lagi ?
Boy: Takpe dear kita couple dulu .. Sampai masa kita bina masjid ..
.
. * Cakap serupa orang besar , padahal ..haih

Situasi kedua : Couple islamik 
Boy : ana rasa ana dah jumpa tulang rusuk kiri ana , sudikah enti menjadi suri hati ana
Girl : ana setuju * buat muka tegedik2* .. Bila kita nak langsung ?
Boy : tapi ana takut jumpa ayah enti ..apa kata kita COUPLE dulu .. Sampai masa kita bina masjid yg indah ini ..
Girl : ana setuju ..
.
*Yangg perempuan tu pon =_= *

Situasi ketiga : *no caption*
Boy : aq meminati kau dalam diam , tapi aq xmampu nak luahkan sebab aq masih belum bersedia untuk itu .. ( berbisik dalam hati )
Girl : Ya Allah hati aq terpaut pada ciptaanMU ..tapi aq bukan selayaknya untuk dia ..dia baik .. Aq ni hmm ( berbisik dalam hati ) .


*Lalu dua org ni mengambil keputusan untuk luahkan pada Allah .. Sambil menyerahkan segala ketentuan kepadaNya


Mana yang lebih baik ? Satu ? Dua ? Tiga ? Tentukan sendiri. Manusia tak sempurna tidak seperti malaikat yang tidak mempunyai nafsu. Kita manusia takkan dapat lari dari FITRAH INSANI iaitu meminati orang yang lain jantina daripada kita. Lagi-lagi yang remaja ni. 


Jangan marah pada fitrah andai kau sudah punya perasaan itu. Cinta tak pernah salah. Tapi yang salahnya CARA kita menghandle CINTA tersebut. Adakah dengan cara couple? Atau meluahkan melalui perantaraan. Meluahkan pada Allah. Pada orang yg kita percayai.?
.
Sakit menahan rindu ? Apa tu ? Bila kau sudah mula ada rasa cinta. Rasa rindu akan muncul. Sama seperti bila kita Jatuh Cinta pada Allah dan Rasul. Tapi rindu pada yang bukan halal sesuatu yang tak baik sebab sampai satu tahap ia boleh menyebabkab zina hati ..

Hati-hati guys ..
Justeru, Bila timbul je rasa tu, Allah kan ade  ..luahkan kat DIA .. 
.
Amalkan doa
" Ya Allah andai benar dia jodohku satukanlah hati kami , andai tidak ya Allah kau jodohkanlah dia dengan insan yang jauh lebih baik dari aku "
.

Kita bukan selamanya didunia, jangan pernah memberi harapan mahupun mengusik hati seseorang andai tidak pernah ada niat tuk menikahinya.
.
Apa-apapun jika wujud perasaan ni. Istighfar3, boleh jadi ianya mainan syaitan. Tetapi boleh jadi ianya Fitrah sebenar. Allah kan ade .. Doa ..jangan putus. Maka dengan itu "Jaga hati untuk yang halal guys" ..

Kejar Cinta Allah sebelum kau sibuk kejar cinta manusia ..

CINTAILAH 5 PERKARA
Cintakan Allah
Cintakan Rasulullah
Cintakan Ibu bapa
Cintakan Ummah
Cintakan kecemerlangan.

0 comments: