Sunday 17 August 2014

Ukhuwah Anak Muda

Assalamualaikum Sahabat,

"aku suko ssaem dgn sep2 kito,,sb unlimited tep dgn sep2 kito,,mcm kluarga dh kito,,pehei dh panga masing2" - amer bojo

"Aaaaaaa!!!! suko ssaem dgn sep2 mu gnie" - capt ipey

"gillow,,kemah ukhuwah sep2 kito sapa ko hari ni bleh btahan" - halim rambo

"awok g larh ngaji mano2 pom,,awok xkan jupo dh ukhuwah supo d maahad" - ex cikgu MML


Itulah antara ungkapan-ungkapan emas yang pernah ana dengar daripada sahabat-sahabat ana sendiri. Sebenarnya banyak lagi ungkapan-ungkapan emas itu,tapi ana terpaksa simpan sedikit untuk kemudian hari.(hehe)

Friendship improves happines and abbates misery, by the doubling of your joy and the dividing of your grief

Secara logiknya, memang susah hidup kita seandainya tidak dapat berkomunikasi dengan manusia lain di atas muka bumi ini.

Ini kerana, kita merupakan hamba Allah yang lemah dan sentiasa memerlukan bantuan orang lain dalam meneruskan kehidupan.

Selain kita berkomunikasi dengan orang yang kita kenal seperti ahli keluarga dan guru, kita juga akan saling berhubung dengan orang yang kita panggil rakan atau sahabat.

Tapi, pernahkah kita terfikir mengapa kita berteman dengannya?

Sahabat itu sangat diperlukan.Tak kiralah siapa pun sahabat kita namun yang jelas,kita bersahabat dengan seseorang itu kerana kita dapat sesuatu manfaat dari dia.Betullah kan,mana ada orang nak berkawan dengan orang yang hanya mendatangkan masalah untuk dia.Tak kira la manfaat yang diharapkan dari sahabatnya itu perkara baik ke buruk.
Sahabat adalah orang yang mampu mencorakkan kehidupan kita. Seandainya kita tersilap memilih sahabat, maka natijah mendatangkan keburukan.


Ada yang bersahabat kerana dia tu classmate kita(ni paling famous kot),sebab dia tu sekampung kita,sebab dia pandai dan boleh ajar kita,sebab dia soleh boleh bimbing kita(harap2 ana dalam golongan ni).


Namun dari kacamata Islam,persahabatan itu diteraskan atas dasar keimanan.


“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.” [Al-Hujuraat 49: 10]"


Jika kita lihat di sini,persaudaraan itu diskopkan kepada semua orang yang beriman.Dan hasil persaudaraan itu ialah taqwa dan matlamat hujungnya ialah mendapat keredhaan Allah. Itulah persahabatan sebenar.Rasulullah juga ada bersabda:
"Tidak beriman seseorang kamu sehingga menyintai sahabatnya seperti dia mencintai dirinya"

Di sini Rasulullah sendiri telah meletakkan panduan bersahabat itu.Kita harus jaga
kawan kita seperti kita jaga kita sendiri. Andainya kita mahu berikan sesuatu untuk sahabat, berilah yang berharga buat kita. Janganlah bagi benda yang kita dah tak guna.

Maka disini atas dasar ukhuwah sebenar,kita perlulah mengajak sahabat2 kita kearah ketaqwaan.Tak kurang juga ada "ukhuwah" dia atas dasar yang tak syarak.

Rempit contohnya.'Ukhuwah mereka memang kuat.Tapi dasarnya salah.Jadi persahabatan ini belum dijamin kesetiannya.Inilah yang dikatakan "MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA". Niat mereka sebenarnya baik tapi hakikatntya cara mereka itu salah.

Disinilah kunci dan konsep kepanjangan persahabatan itu.Tak kira la ukhuwah islamiyah ke, ukhuwah rempitiah ke.Kawan kita itu ibarat elemen penting dalam persahabatan.Kalau seorang dari kita khianat, maka huru hara persabatan itu. Ibarat satu bangunan. Kalau tiangnya tiba-tiba pandai lari, boleh runtuh bangunan itu.
 Apapun, marilah kita check balik niat, sebab apa kita bersahabat. Memang tidak dinafikan kalau kita kadang-kadang bersahabat sebab dia mempunyai kelebihan tertentu, seperti pandai, ada kereta. Tapi perlu kita ingat, janganlah kelebihan itu dijadikan sebab utama kita bersahabat dengan dia. Bersahabatlah kerana Allah kerana itulah yang paling indah dan terjalinlah ukhuwah fillah, InsyaAllah.

Setakat inilah sahaja coretan ana kali ini, mohon maaf jika terdapat sedikit mahupun sebanyak kekurangan dalam coretan ana kali ini. Seperti yang sebelumnya, ana masih lagi belajar. Terima kasih kerana sudi membaca. Salam Persahabatan, Salam Ukhuwah, Salam Satu Malaysia.


Assalamualaikum,,

0 comments: