Friday 14 November 2014

Menjadi Diriku

Salam Rahmat
Wahai Sahabat-Sahabatku Sekalian

Alhamdulillah kita masih diberikan kesempatan dariNya untuk meneruskan lagi kehidupan ini. Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan? Sama-samalah kita beristighfar atas semua dosa-dosa yang telah kita lakukan sebelum ini. Moga-moga akan diampunkan olehNya.





"Tak seperti Bintang di langit"
"Tak seperti indah Pelangi"
"Kerna diriku bukanlah mereka"
"Ku apa adanya"

* Edcoustic, Menjadi Diriku


Pernahkah kita merasa terlalu rendah diri berbanding orang-orang yang ada di sekeliling kita? Maksudnya menghabiskan masa dengan mengagumi orang lain tetapi memandang rendah pada diri kita sendiri. Pernahkah bersikap sedemikian?


Jika pernah, maka kita adalah manusia yang terdiri dari golongan yang sentiasa tidak pernah bersyukur dengan apa adanya.


Pernahkah kita mengimpikan untuk menjadi orang lain seperti selebriti-selebriti di kaca tv kita? Atau model-model di ruangan majalah? Atau pernahkah kita mengimpikan untuk menjadi ciptaan-ciptaanNya yang lain seperti Matahari,Bulan,Bintang?


Jika pernah, nescaya kita adalah seorang yang tidak menikmati apa yang ada dalam diri kita. Serta mungkin kita tidak mengetahui apa kelebihan yang ada dalam diri kita ini sehinggalah kita yakin dengan diri sendiri.


 Yelah kan, mana bisa kita dapat mengetahui kelebihan yang ada pada diri kita jika kita asyik mengagumi serta mengimpikan untuk tidak menjadi diri kita.

Untuk pengetahuan kita semua, sebenarnya diri kita mempunyai kelebihan yang tersendiri yang sudah tentunya lebih hebat dari insan-insan yang lain. Untuk mengesan kelebihan itu, kita hendaklah melihat insan-insan yang lebih dhoif serta lemah dari kita. Dengan itu, barulah kita dapat belajar apa itu erti syukur dengan kelebihan diri.


Memanglah benar jika ada yang mendakwa diri mereka itu tidak sempurna dan ingin ubahkannya kepada yang lebih sempurna. Akan tetapi, nak berubah tu boleh, tapi janganlah sampai berubah keseluruhan diri sehingga tiada lagi yang mengenali kita. 

Teruk sangatkah diri kita ini untuk berubah sedemikian? 

Sepatutnya kita kena sedar dan yakin akan penerimaan orang lain terhadap kita. Adalah lebih baik menjadi diri sendiri daripada kita menipu diri dan menjadi bukan diri kita. 
Kerana jika seseorang itu tidak dapat menerima diri kita seadanya, itu bermakna dia bukanlah yang terbaik untuk kita. Kita kena bangga dengan apa yang kita punya.

Dengan menjadi diri sendiri, kita akan bertambah yakin dalam melakukan sesuatu serta tidak perlu bersikap hipokrit untuk menjadi orang lain

 Justeru, untuk menjadi manusia hebat, kita tidak perlu jadi orang lain tapi jadilah diri sendiri. Bukalah kunci air kesyukuran, nescaya ia akan melimpahkan sifat redha berserta kekuatan sebenar seorang insan. Dalam masa yang sama kita mencari di manakah kelemahan yang perlu dikenal pasti agar boleh diungkai keluar. Dari situ kita akan mula meneroka kelebihan yang Allah anugerahkan yang tersembunyi dalam diri kita.

 Setiap detik yang kita nikmati adalah anugerah yang kita miliki dariNya. Yakinilah, bahawa Allah mencipta kita sebagai makhluk dengan sebaik-baik kejadian. Semoga anda semua mendapat manfaat dari entri ana kali ini. Semoga kita bersua lagi.

Assalamualaikum w.b.t

0 comments: